Sprekerslijst

Andrew NiemeijerAndrew Niemeijer

Leraar van het jaar: 2009
Sector: VO
School: Docent Engels OCG West Friesland Hoorn
Twitter
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Andrew komt jullie graag vertellen wat het onderwijs zo bijzonder maakt, waarom hij het mooiste beroep mag uitoefenen. En belangrijk: hij geeft graag een aantal cruciale ‘tips’ en ‘tricks’ om de lerarenopleiding goed door te komen, om je eerste jaar(en) op je nieuwe school gemakkelijker te maken. Last but not least laat Andrew je, als leraar met een Promotiebeurs voor Leraren, graag zien wat de carrièremogelijkheden zijn binnen het onderwijs: die zijn er namelijk legio! Kortom, een inspirerende les, waar je vooral ook weg gaat met een aantal concrete handvatten.

 

Andre van DijkAndre van Dijk

Leraar van het jaar: 2000
Sector: VO
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Lesgeven is een zaak van groot belang
Andre is docent Filosofie en praat inspirerend over het onderwijs. “Het leraarschap heeft twee gezichten. Enerzijds is het van tijd tot tijd een kwelling; een docent behoort tot de eersten om het te ervaren als leden van de nieuwe generatie kansen pijnlijk laten liggen. Anderzijds een prachtvak: jongelui begeleiden om ervoor te gaan. Inzet omgezet in fraaie prestaties die achteraf vormend blijken.”

 

Diederick de VriesDiederick de Vries

Leraar van het jaar: 2015
Sector: MBO
School: Drenthe College
Neem contact op / boek spreker

Biografie
De winnaar binnen het MBO weet studenten in hun kracht te krijgen en te ondersteunen op hun ontdekkingsreis naar wie ze zijn en waar hun hart ligt. Hij heeft een groot en relevant netwerk opgebouwd, dat hij ook gebruikt voor andere sectoren binnen de school. Zijn motto: “Word de beste versie van jezelf.”

 

Femke CoolsFemke Cools

Leraar van het jaar: 2014
Sector: PO
School: Stichting Josephscholen te Nijmegen
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Femke vindt dat je als leraar de ruimte moeten krijgen om met passie te werken, met initiatieven te komen, nieuwe ideeën uit te proberen en te experimenteren. Dat betekent wel dat je je heel bewust moet zijn van je eigen kracht en talent, maar ook van je kwetsbare kant en eigen valkuilen. Daarnaast betekent de ruimte krijgen ook dat je jezelf kunt verantwoorden. Jouw doorgaande professionele ontwikkeling is daarbij een must.

Femke laat zien dat je juist door jezelf te blijven ontwikkelen, je passie blijft voelen voor het vak. En dat maakt jou als leraar sterk. Ga dus voor Passie en Professionaliteit! Door middel van een reflectie op haar eigen waarden, overtuigingen en drijfveren als leraar, hoopt Femke jou te inspireren je bewust te worden van die van jou. Waarom ben je leraar geworden? Hoe sta jij in je vak? Wat zijn je huidige drijfveren? Wat zijn je talenten? Wanneer voel jij passie? Hoe werk je aan je professionele ontwikkeling? Wat betekent deze ontwikkeling voor jou en je lespraktijk?

Femke werkt bij Stichting Josephscholen. Ze heeft ervaring in alle groepen en houdt zich bezig met ICT en sociale media, waarbinnen haar uitgangspunt is dat leraren vooral moeten leren van en met hun leerlingen, hun digimaatjes. Daarnaast heeft ze ervaring als montessorispecialist bij inspiratiebureau AVE.IK. Ook is ze co-auteur van de nieuwe taallijn voor het basisonderwijs: Taal: doen!

Momenteel is ze op detacheringsbasis bij de Onderwijscoöperatie actief. Ze is ambassadeur, projectleider van het programma van de LerarenKamer voor starters in het onderwijs, en is juryvoorzitter van het LerarenOntwikkelFonds. Naast deze activiteiten schrijft ze graag over onderwijs. Ze is columnist bij Montessori Magazine en bij De Nieuwe Leraar. Ook blogt ze op haar eigen site (www.juffemke.nl) en is ze is te vinden op LinkedIn en Twitter (@CoolsFemke).

 

Jasper RijpmaJasper Rijpma

Leraar van het jaar: 2014
Sector: VO
School: Hyperion Lyceum VOvA
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Waarom kies je voor het onderwijs? Wat is je visie op goed onderwijs? Als docent in het voortgezet onderwijs heb je te maken met jonge mensen die zich verwonderen over wat er te halen valt in het leven, op een manier die volwassen mensen vaak niet meer kunnen. Het is een cruciale fase in hun leven, waarin ze zichzelf ontdekken en hun rol in de wereld leren kennen. De toekomst ligt aan hun voeten. Als leraar kun jij in deze fase een sleutelrol spelen. Dat maakt docent zijn in het voortgezet onderwijs tot zo’n leuk, maar ook belangrijk vak. Naast een reflectie op het beroep van de leraar en een pleidooi voor het ontwikkelen van een visie op goed onderwijs vertel ik over mijn eigen ontwikkeling van starter tot leraar van het jaar. Ik vertel anekdotes uit mijn 10-jarige ervaring voor de klas. Ik kom met praktische tips en handigheden. In mijn verhaal staan de ‘ambachtelijke vaardigheden’ van de docent centraal. Net als met goed onderwijs is ook mijn les in passie echter geen eenrichtingsverkeer. We gaan de dialoog aan met elkaar en leren van elkaars valkuilen.

 

Jan Willem van den BosJan Willem van den Bos

Leraar van het jaar: 2013
Sector: VO
School: Jan van Egmond Lyceum te Purmerend
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Les in passie!
Jan Willem van den Bos is docent geschiedenis en wetenschapsfilosofie op het Jan van Egmond Lyceum in Purmerend. In zijn les met passie probeert hij uit te leggen waarom ‘leraar zijn’ het mooiste beroep van de wereld is. Hij vergelijkt zijn baan vaak met dat van een bondscoach. Aan de ene kant probeer je van je klas een team te maken, maar je kijkt ook naar de individuele kwaliteiten van een leerling. Maar welke tactiek gebruik je? Daarover heeft Jan Willem het in zijn les in passie.

 

Jan VerweijJan Verweij

Leraar van het jaar: 2012
Sector: VO
School: St. Odulphuslyceum – Universiteit van Tilburg
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Vaten vullen of vuren ontsteken!
Waarom is zijn passie het onderwijs? Hoe kun je meer dan 35 jaar plezier houden in het lesgeven? Aan welke basisvoorwaarden moet je als docent voldoen? In zijn presentatie geeft Jan antwoord op deze vragen met als toetje een filosofische en interactieve beschouwing over de vraag of we vaten willen vullen of vuren willen ontsteken!

 

Lonneke ThijsLonneke Thijs

Leraar van het jaar: 2015
Sector: SO
School: Mulock Houwerschool
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Lonneke Thijs benadert leerlingen positief, gerelateerd aan hun onderwijsbehoefte en persoonlijke ontwikkeling. “Gewoon waar mogelijk, speciaal waar nodig”, is haar motto. Lonneke haalde twee masters, coacht collega’s en maakt zich sterk voor de startende leraar.

 

Mathijs ter BorkMathijs ter Bork

Leraar van het jaar: 2010
Sector: PO
School: Leraar groep 5 OBS de Lindelaar Westerbork
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Lesgeven doe je niet alleen
Mathijs ter Bork is leraar op een basisschool in Westerbork (Drenthe). In 2010 werd hij verkozen tot Leraar van het Jaar in het Primair Onderwijs. Zijn presentatie zal gaan over het samenwerken als leerkracht met de leerlingen en collega’s.

 

Rijan van GeeneRijan van Geene

Leraar van het jaar: 2013
Sector: SO
School: Visio Onderwijs Breda
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Wat je ook kunt doen, of droomt te kunnen, begin ermee. Stoutmoedigheid bergt genialiteit, kracht, magie in zich
(Goethe 1749-1832).

Rianne vindt dat je voor het werken in het onderwijs, en speciaal voor het werken in het speciale onderwijs, gevoel moet hebben, een passie. In haar presentatie vertelt zij dat het een voorrecht is om met deze leerlingen te werken. Dat ouders vertrouwen in je hebben om met hun bijzondere, vaak kwetsbare, kind te werken. Rijan vindt het heerlijk om creativiteit kwijt te kunnen door het steeds weer bedenken van lesvormen die passen bij die bepaalde leerling. Onderwijs op maat… wie wil dat niet. Rijan wil heel graag toekomstig leraren enthousiast maken voor het werken in het speciaal onderwijs, want ze gaat elke dag met heel veel plezier naar haar werk.

 

Sara AlboneSara Albone

Leraar van het jaar: 2013
Sector: MBO
School: Groenhorst Barneveld
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Elke dag is anders
Sara was tot acht jaar geleden als dierenarts werkzaam. Een ontmoeting met een stagebegeleider voor de begeleiding van een stagiaire bracht daar verandering in. Als zij-instromer aan de slag binnen de MBO was in het begin erg wennen. In eerste instantie nam het voorbereiden van lessen veel tijd in beslag en vergat Sara bijna dat er ook leerlingen waren. Binnen een jaar merkte ze op dat contact maken met de leerlingen de enige manier is om binnen het mbo te slagen. Het opleiden maar vooral het laten ontwikkelen van leerlingen vindt Sara een erg dankbare taak. Elke dag is anders. Sara had nooit gedacht dat ze meer uitdaging zou vinden in het MBO dan als dierenarts in een praktijk!

 

Tingue KlapwijkTingue Klapwijk

Leraar van het jaar: 2013
Sector: PO
School: Montessorischool Valkenbos Den Haag
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen (Loesje)
Graag komt Tingue jullie vertellen over haar passie voor het onderwijs. Haar interesses, mogelijkheden, maar ook onmogelijkheden van de kinderen die ze gebruikt om een goede band met ze op te bouwen. Vanuit die basis zorgt Tingue ervoor dat de kinderen zo optimaal mogelijk leren. De vraag “wie ben jij en wie ben ik” staat in haar klas centraal. Wat kun je als leerkracht allemaal bereiken als je jezelf deze vraag regelmatig stelt? Het leraarschap is prachtig, maar in het begin vaak ook best pittig. Natuurlijk geeft Tingue jullie graag een aantal tips mee die je, als startende leraar, direct kunt gebruiken in je eigen lespraktijk.

 

Thea van den BoschThea van den Bosch

Leraar van het jaar: 2012
Sector: MBO
School: Docent Verpleegkunde Drenthe College Assen
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Wanneer je een schip wil bouwen, breng dan geen mensen bij elkaar om hout te verzamelen en de taken te verdelen maar leer hen te verlangen naar de eindeloze zee (Antoine de Saint-Exupéry, 1900-1944).
Als vakdocent sta je voor de uitdaging om studenten voor te bereiden op het uitoefenen van een beroep. Hoe inspireer je studenten, hoe breng je je vak over en maak je van jouw studenten de beste vakmensen. Thea vertelt er graag over!

 

Wouter SiebersWouter Siebers

Leraar van het jaar: 2015
Sector: PO
School: Ceciliaschool
Neem contact op / boek spreker

Biografie
Wouter Siebers werd Leraar van het Jaar voor het PO vanwege de energie waarmee hij kansen creëert op zoek naar gezamenlijkheid. Hij heeft een duidelijke visie op onderwijs en op het belang van het sociaal emotioneel leren. Bovendien reflecteert deze leraar voortdurend en stelt hij zich ieder jaar een nieuw leerdoel, dat hij weet uit te dragen op het niveau van de klas, school en stichting.

Pagina delen