Daar vraag je me wat! Eerste ervaringen als leraar van het jaar VO

joke-de-jong

Daar vraag je me wat’’ wat ik zou veranderen als ik een tijdje op de stoel van staatssecretaris Dekker mag zitten?. ,,Ik zou in ieder geval heel goed luisteren naar het veld, naar de leraren die elke dag met leerlingen werken. Er worden te vaak plannen bedacht, zonder dat er wordt gekeken of dat in de klassen wel echt werkt.’’

De vraag is niet helemaal een utopie, ik mag mij gaan voorbereiden op invloed. Als leraar van het jaar VO schuift ik wellicht een aantal keer per jaar aan bij de bewindslieden om over de staat van het onderwijs te praten.

Maar het antwoord is ook mijn speerpunt. Eerst luisteren en observeren en dan pas handelen. Zo doe ik het ook in de klas en juist daarom ben ik genomineerd door een moeder van mijn mentorleerlingen voor de wedstrijd. ,,Een puber is van nature niet intrinsiek gemotiveerd: ze praten door je heen en hebben geen zin om je opdrachten te doen. Dat is heel normaal, ze zitten in een fase waar ze zichzelf moeten leren kennen en dat doen ze door grenzen op te zoeken. Maar je moet als docent proberen om ze toch te motiveren.’’ Hoe? ,,Je hebt niet een klas voor je neus, maar dertig individuen en die leren allemaal op een andere manier. Als je ziet wat die kinderen nodig hebben, kan je als docent echt het verschil maken. Uiteindelijk wil ieder mens zich ontwikkelen. Als je weet waar je sterke punten liggen, krijg je plezier in het leren. Je krijgt discipline om dingen te doen en te laten.’’

Uit mijneigen jeugd herinnert ik mij Meneer Swanink,, hij gaf Frans en Aardrijkskunde. Hij duwde mij het podium op en gaf mij plezier in het leren. ,,Hij zag dat ik creatief was en zorgde voor leervormen waar ik dat talent in kon gebruiken. Hij heeft me ook aangespoord om toneel te spelen. Door hem deed ik auditie voor de theaterschool.’’
Ik kwam door de audities maar werd alsnog uitgeloot voor de opleiding tot dramadocent. ,,Ik was zo teleurgesteld. Ik wilde niets meer met theater te maken hebben. Ik ben verpleging gaan studeren.’’ Daar leerde ik veel. Levenslessen die ik ook later in de klas kon gebruiken toen ik na een paar jaar werken in de verpleging toch de opleiding tot dramadocent oppakte. ,,Je moet niet naar de kwaal kijken maar naar de mens. Wat heeft die nodig?’’

Nou ja, docent, ik noem mijzelf liever leraar. ,,Docent klinkt alsof ik alleen aan het zenden ben. Maar als ik dat in een klas doe, mis ik veel belangrijke signalen. Je moet ook kijken of iets landt en daarop inspelen. Leerlingen die moeite hebben, meer uitleg bieden en de slimmeriken juist moeilijke opdrachten geven.’’

Met die boodschap trek ik het land in en met deze belangrijke vraag: ,,De wereld veranderd zo snel, leiden we onze leerlingen nog wel op met de juiste vaardigheden? Als robots veel processen overnemen, moeten de leerlingen dan niet oplossingsgerichter worden? En hoe passen wij ons onderwijs daarop aan? Als ambassadeur probeer ik daar antwoord op te vinden.’’

 

Joke de Jong Oktober 2016

Over de blogger

John Doe

Joke de Jong

het Schoter Haarlem
Geboren in Haarlem 1962 Na de HAVO ben ik Verpleegkunde gaan studeren aan de HBOV en heb daarna tien jaar gewerkt als verpleegkundige in de jeugdgezondheidszorg. In 1995 afgestudeer…

Plaats een reactie

1 reactie

  1. Joke maakt op een geweldige manier verschil, niet alleen in het leven van de leerlingen, maar ook binnen het team van het Schoter. Haar gedrevenheid en passie werkt inspirerend en geeft energie. Joke weet mensen te verbinden, te motiveren en heeft een prachtige visie op het onderwijs. Een goede gespreks- en sparringspartner op elk niveau van overleg. Goede keuze om haar deze titel te geven!

    Rina ten Broek

    Beantwoorden

Andere blogposts