Startersavond Amsterdam 17 november 2016

Startersavond Amsterdam: ‘spontaan, ontspannen en bezield’

Waar het nou precies aan lag dat de opkomst een stuk lager lag dan het aantal aanmeldingen, is moeilijk te zeggen. Als redenen werden aangegeven ziekte, last-minute afspraken en bergen nakijk- of voorbereidingswerk. Laat dat laatste nou juist iets zijn waarover je kunt sparren op een event voor starters: hoe organiseer en plan ik het zo, dat er ruimte is en blijft voor werken aan mijn professionalisering, door bijvoorbeeld naar een startersbijeenkomst te gaan?

Misschien waren het ook het stormachtige weer, de flinke files, de minder centrale locatie. Sommige redenen, daar kunnen we als organisatie wat mee. Andere redenen zijn minder goed te begrijpen en de lagere opkomst was voor de starters die er wél waren, toch jammer. Want op onze dagen is het vooral ook de bedoeling dat je – naast het volgen van workshops – ook in gesprek kunt met veel andere starters, al dan niet onder begeleiding van een Leraar van het Jaar. Zo had een van de starters graag gezien dat er wat meer ruimte was ingepland voor inbreng van eigen casussen en dat was in het oorspronkelijke programma ook beter mogelijk geweest.

openingEens een starter, altijd een starter

De kleinere groep waarmee we die avond waren, heeft het ondanks alles toch als waardevol ervaren: informatief, leerzaam en activerend: “Het heeft me weer even aangezet tot nadenken over het onderwijs dat ik geef,” aldus een van de deelnemers. Joost Kentson zette ons ook aan het denken bij de opening van de avond. Hij stond stil bij zijn eigen ontwikkeling als leraar en als bestuurder, en benadrukte dat je eigenlijk elke keer weer opnieuw starter bent. Wanneer een nieuwe klas, een onverwachte situatie of een verandering in je loopbaan je doet beseffen dat het weer even net zo spannend voelt als toen: waar sta ik? Wat wil ik? Wat kan ik en wordt er van mij verwacht?

Met de andere aanwezige Leraren van het Jaar, de workshopleiders en de deelnemers, besloten we om de avond als groep met elkaar door te brengen. Aangezien er ook nog een workshop uitviel door ziekte van een workshopleider, hebben we twee workshops met z’n allen gevolgd. Een meerwaarde, ook voor de workshopleiders en de organisatie zelf, want zij konden als leraar deelnemen aan het startersaanbod in plaats van enkel te organiseren. Ervaren leraren zijn inderdaad nooit klaar met opnieuw starten en de workshops waren ook inspirerend en leerzaam voor hen: even stilstaan bij je dagelijkse lespraktijk en kijken waar het onderwijs nog beter kan.

workshop-nivozLeraar met lef en tact

De workshop door Renee van Eijk (Leraren met Lef) en Jaimy van den Broeke (EduEnVogue) had als titel: De stijlvolle leraar met lef. Met een modeknipoog praatten de dames vol enthousiasme en energie over hoe je als leraar goed voor jezelf kunt zorgen om datgene te kunnen blijven doen in de klas waar jij voor staat. Een reactie van een van de deelnemers: “Leuk, lekker luchtig wat zeker goed was na een lange dag werken en de maaltijd. Het onderwerp was ook iets wat mij aansprak en wat ik ook meteen kan gebruiken in de praktijk.”
Meer rust in de onderwijstent kwam er tijdens de workshop van Martijn Galjé van het NIVOZ over Pedagogische Tact. De lampen werden even gedimd en hij vertelde bij enkele foto’s wie en wat hem in het leven dierbaar is en wat hem leidt datgene te doen wat goed is voor hemzelf en goed is voor de jongeren waarmee hij werkt. We gingen aan de slag met onze eigen klas en werden door middel van vragen die Martijn hardop stelde, meegenomen in onze eigen wijze van kijken naar onze leerlingen: wie zien we, hoe zien we ze, waarom zien we ze zo en zien we ze wel echt? Een van de deelnemers gaf terug: “De vragen die hij stelde (over onze leerling) openden echt mijn ogen. Hij deed eigenlijk heel weinig, maar het had iets magisch.”

Zo had de startersavond ook iets magisch. Een programma dat compleet werd omgegooid, maar waar we samen wat van maakten. Dat is toch onderwijs: het loopt altijd anders dan je denkt. De kunst is er altijd het beste uit te halen voor jezelf en je leerlingen en volgens mij is iedereen daar die avond in geslaagd.

Over de blogger

John Doe

Femke Cools

Arnhemse Schoolvereniging, DeBasisFluvius
Wat mij ten diepste drijft in het onderwijs: het goede doen, juist ook in de ogen van het kind. Voor mij betekent dat dat de leraar centraal staat: deze heeft een sleutelrol in de ontwi…

Plaats een reactie

Andere blogposts