Startersdag Arnhem 9 november 2016

Startersmiddag HAN Arnhem: ‘inspirerend, informatief en verbindend’

9 november was het zover: de Startersmiddag in Arnhem voor leraren uit het PO, SO, VO en MBO. Een middag om, juist ook sectoroverstijgend, van en met elkaar te kunnen leren. De LerarenKamer had de handen ineen geslagen met de HAN PABO, HAN ILS en de Radboud Academie om een mooi programma neer te kunnen zetten. Ook ROC Nijmegen had deelnemers geworven en daardoor hadden we een mooie mix van leraren uit alle sectoren, al was PO veruit het meest vertegenwoordigd.

FC Startersdag Arnhem

Vertaalslag van theorie naar praktijk

Leraren komen om diverse redenen naar onze Startersdagen. We proberen daarom ook een zo breed mogelijk aanbod neer te zetten en delen de inhoud en de beoogde doelgroepen van de workshops ruim van tevoren op onze site, zodat leraren zich goed kunnen voorbereiden op hun keuze voordat ze naar de Startersdag komen. Sommige workshops waren voor alle sectoren geschikt, andere specifiek voor bijvoorbeeld het VO, zoals de workshop Van startbekwaam naar basisbekwaam: hoe dan?, die door Marcel Janssen en Ronald Bertram werd gegeven en als nuttig werd beoordeeld. Een enkele PO-leraar was teleurgesteld dat het op het VO gericht was, maar die had zich wellicht vergist; we hadden namelijk óók een vergelijkbare workshop gericht op het PO/SO: Organiseer een goede start! door Marijke Bouwhuis en Derk Jan Nijman. Ook deze workshop werd positief ontvangen: “Erg duidelijk en er werden herkenbare punten benoemd waar je als startende leerkracht tegenaan zou kunnen lopen.”

Wanneer workshops door workshopleiders van tevoren geschikt worden bevonden voor alle sectoren, zullen we als aanbieders ook goed moeten aansluiten bij onze deelnemers. Rikky Dekkers van de Inspectie voor het Onderwijs probeerde dit dan ook: “Erg interessant. In eerste instantie gericht op VO, maar aangezien iedereen uit het PO kwam kon ze vanuit ervaring ook heel veel vertellen over PO.” Haar workshop droeg ook bij aan de praktijk: “Mevrouw Dekkers heeft ons op een kalme wijze uitgelegd wat wij kunnen verwachten van een inspectiebezoek. Met een bezoek op komst, was dit erg prettig!” Ook de workshop van Harmen Schaap van de Radboud Academie zorgde voor een vertaalslag naar de praktijk: “We hebben het gehad over professionele ruimte in de breedste zin van het woord. Er was ruimte voor discussie en we hebben gezamenlijk een koppeling gemaakt tussen theorie en praktijk.”

Diverse verwachtingen en opbrengsten

Als organisatie van de Startersdag is het altijd spannend of je ook datgene kunt bieden wat deelnemers verwachten. Op basis van eerdere ervaringen en feedback probeer je je programma telkens weer aan te scherpen. Elke leraar komt met bepaalde verwachtingen naar zo’n dag, bijvoorbeeld met specifieke vragen. Dan is het wellicht moeilijker om aan de verwachting te voldoen: “De vragen die ik vooraf had zijn nu nog onbeantwoord.” Dat is natuurlijk erg jammer. Ook omdat juist de ruime gelegenheid tot verdere dialoog en netwerken tijdens het eten de ruimte zou moeten bieden om met je specifieke vragen nog terecht te kunnen. De workshopleiders bleven vrijwel allemaal aanwezig om vragen te kunnen beantwoorden.
Bij andere leraren kwamen de verwachtingen wel uit: “omdat ik wat heb geleerd. Mensen heb ontmoet die voor kwaliteit in hun vak gaan.” Of “omdat ik met het doel kwam om nieuwe informatie/ervaringsverhalen te halen om mee te nemen in mijn verdere loopbaan.”

De workshops van de vakbonden De Groene Golf (AOb) en CNV Onderwijs, gegeven door Dorien König en Melanie de Zeeuw werden positief ontvangen. Doriens workshop ging over Contact met ouders en deelnemers konden oefenen in de gespreksvoering: “Mooie praktijkvoorbeelden, duidelijke tips.” Melanies workshop over De leraar in z’n recht was voor sommigen een echte “Eyeopener” met “Nuttige informatie, veel te horen gekregen over de rechten die je als leraar hebt. Ik heb nu goed in de gaten wat er allemaal staat te gebeuren en waar je als leerkracht allemaal recht op hebt.”

Het maken van je eigen vertaalslag

Dat het verschilt met welke verwachtingen starters naar een Startersdag komen, is logisch. Elke leraar ontwikkelt zich anders en heeft dus ook een andere professionaliseringsbehoefte. Het is enerzijds de verantwoordelijkheid van de workshopleiders om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de doelgroep, zoals leraren dat elke dag proberen te doen wanneer ze met hun leerlingen werken. Maar ook de leraren zelf hebben een verantwoordelijkheid: om te zorgen dat ze er proberen uit te halen wat voor hen van belang is. Feedback op de workshop Ga voor passie en professionaliteit! door Femke Cools, schetst hoe leraren hier verschillend in kunnen staan. Een deelnemer noemde het “Ontzettend inspirerend en vernieuwend. Hierdoor aan het denken gezet over mijn passie en wat de invloed hiervan is op mijn professionaliteit.” Een andere deelnemer heeft het misschien niet ervaren als een manier om stil te staan bij de eigen ontwikkeling: “Leuk verhaal. Leuk om te horen hoe zij zichzelf als docent ziet. Verder heb ik er als docent niets aan gehad.”

Buffet Startersdag Arnhem

Belang van goede communicatie

Met alle feedback kunnen we als LerarenKamer en lerarenopleidingen weer een stap maken richting ons aanbod voor startende leraren. Al met al werd de middag door de meesten als inspirerend ervaren: “Er waren interessante workshops en ruimte om ervaringen uit te wisselen met collega’s.” en werden we uitgenodigd om vooral zo door te gaan en wellicht nog een extra workshopronde te programmeren en de rondes wat korter te laten duren.

Het was ook goed om te zien dat het grootste deel van de deelnemers aansloot bij het tapasbuffet. Een moment om samen informeel verder te praten en te netwerken. Deze ruimte om ervaringen uit te wisselen met andere collega’s werd gewaardeerd. Het buffet zelf werd wisselend ontvangen: iemand klaagde erover dat het eten koud was. Dat is natuurlijk jammer en we weten gelukkig dat niet iedereen dat zo ervaren heeft. Zou het misschien hebben gelegen aan één bepaald gerecht? Er werd namelijk een typisch Spaans voorgerecht geserveerd, gazpacho, een koude tomatensoep. Maar dat had niet iedereen door: “Jammer dat de soep koud was bij het tapasbuffet.” Een leerpunt voor onze organisaties: je kunt nooit helder genoeg zijn in je communicatie!

De HAN heeft ook een verslag online gezet.

Over de blogger

John Doe

Femke Cools

Arnhemse Schoolvereniging, DeBasisFluvius
Wat mij ten diepste drijft in het onderwijs: het goede doen, juist ook in de ogen van het kind. Voor mij betekent dat dat de leraar centraal staat: deze heeft een sleutelrol in de ontwi…

Plaats een reactie

Andere blogposts

Pagina delen