Startersdag Tilburg 29 maart: over halvegaren en rebellen

Hoe goed kun jij domdenken? Dat was de vraag die de eerste spreker Mathijs van Boxsel ons stelde op de startersdag. Niet ‘verder’ denken, niet lineair denken, niet denken op de ingeslagen en vaak al platgetreden paden, maar hoe creatief kun jij denken? Intelligentie staat wel tegenover onintelligent, maar niet tegenover domheid. Creatief, authentiek en eigenzinnig denken is een gave, ook een oproep en zeker een uitdaging!

Invoegers op de snelweg

Starters in het onderwijs nemen nogal eens de houding aan van de invoegers op de snelweg: in het bestaande verkeer zich aanpassen en opgenomen worden in het grotere geheel. Toch hebben we in het onderwijs meer behoefte aan wat wij DWDD als volgt genoemd werd:

“Op de halvegaren. De buitenbeentjes. De rebellen. De onruststokers. De vreemde eenden in de dagelijkse bijt. Degenen die het anders zien. Die niet gek zijn op regeltjes, en geen respect hebben voor de stand van zaken. Je kunt ze napraten, tegenspreken, ophemelen of omlaaghalen. Het enige wat je niet kunt is om ze heen. Want zij brengen verandering, brengen Nederland verder. En waar sommige mensen malloten zien, zien wij genieën. Omdat de mensen die gek genoeg zijn om te denken dat ze de wereld kunnen veranderen, degenen zijn die het doen.”

Het grote verschil tussen vroeger en nu

Hoe kun je ingebed in een traditie en grootgebracht in die traditie je toch iedere keer weer de vraag blijven stellen of datgene wat je doet wel het beste is?

De eerste voorwaarde is reflectie, de tweede de wil te veranderen. Maar ja…waarin, waartoe?

In verschillende workshops werd ingegaan op de voorwaarden waaronder we kunnen veranderen. Achtendertig jaar geleden begon ik met lesgeven, in klassen, in lokalen, 32 leerlingen, 3 rijen, 16 verschillende vakken, 3 proefwerkweken en de buitenlandse reis was het hoogtepunt van het jaar. En nu, zoveel jaar later?

Maar ja, ik had vroeger ook geen startersdagen……………

Geschreven door: Jan Verweij, Leraar van het Jaar VO 2012

Over de blogger

John Doe

Femke Cools

Arnhemse Schoolvereniging, DeBasisFluvius
Wat mij ten diepste drijft in het onderwijs: het goede doen, juist ook in de ogen van het kind. Voor mij betekent dat dat de leraar centraal staat: deze heeft een sleutelrol in de ontwi…

Plaats een reactie

Andere blogposts

Pagina delen