Startersdag Utrecht 19 april: ‘Georganiseerd, open en gastvrij’

Balletje, balletje: daarmee werd de startersdag van 19 april jl. in Utrecht geopend. Door gegoochel met aandacht werd onze aandacht de ene keer geleid naar wat er niet toe deed, de andere keer naar wat er wel toe deed. En wat er dan toe doet? Dat wat je aandacht geeft, groeit, aldus ‘pedagoochelaar’ Bas Jacobs. 

Jacobs liet het ons mooi zelf ervaren: door bewust onze aandacht ergens op te richten, kon hij elders ongemerkt zijn gang gaan. Hij trok parallellen naar bekende, soms hilarische klassensituaties, waar iedereen zich iets bij voor kon stellen of het zelf al eens had meegemaakt. Of het nou gaat om een wesp in de klas die je les verstoort of de eeuwige kletsmajoor die na je berisping het slachtoffer speelt (U moet ook áltijd mij hebben!); Jacobs vertelde hoe hij daarmee omgaat door zich altijd bewust te zijn van het schenken van aandacht aan dat wat er toe doet en effectief is. Doordat hij zijn praktijkverhalen koppelde aan zijn grappige goocheltrucs, zat de stemming er aan het begin van de startersdag goed in en ging iedereen goed gemutst de eerste workshopronde in.

‘Verrijkend, motiverend en georganiseerd’

De LerarenKamer organiseerde de dag samen met de instituten Archimedes en Theo Thijssen van de Hogeschool Utrecht en samen met de UU, die met de HU verantwoordelijk is voor BSL Utrecht: Een Sterk Begin. Het mooie van zo’n samenwerking is dat de organisatie samen gedragen kan worden, zowel praktisch als op inhoud. De lerarenopleiding slaat een brug naar het werkveld en andersom. Diverse lerarenopleiders en Leraren van het Jaar leverden een bijdrage vanuit hun praktijk en daarnaast waren er andere onderwijsspelers aanwezig, zoals de vakbonden Groene Golf en CNV, het College van Toetsen en Examens en het Arbeidsmarktplatform. Tevens gaven een inspecteur en een leraar-ambtenaar van OCW een workshop, die de starters lieten kijken door de brillen van de inspectie en beleidsmakers en die, zoals een starter vertelde, een eerlijk en enthousiast verhaal vertelden.

 Links: workshopleiders pitchen.
Rechts: Bas Jacobs’ kern van pedagoochelen.

Een starter gaf via de enquête terug: ‘Het overtrof mijn verwachtingen, de workshops die werden aangeboden waren inhoudelijk erg sterk.’ Ze werden over het algemeen leerzaam, relevant en nuttig genoemd, al waren niet alle starters het daarover eens. Iemand gaf bijvoorbeeld aan niet veel nieuws geleerd te hebben, of dat hij graag meer de diepte in had willen gaan en de workshop te kort was. Een ander stelde juist 45 minuten voor in plaats van 1 uur. De een vond de workshops goed aansluiten bij de omschrijvingen vooraf, de ander had juist meer praktijk verwacht na de pitch van de workshopleider en vond dat ze een verkeerde keuze had gemaakt. Het blijft moeilijk, een passend aanbod creëren. Voor ons geldt dat het in elk geval laagdrempelig moet zijn, en dat het zowel een vakinhoudelijk aanbod moet zijn als een meer ondersteunend aanbod aan starters, zoals informatie over je rechtspositie of over hoe om te gaan met ouders. We stimuleren onze starters altijd aan te geven wat hij of zij nodig heeft, zodat er de volgende dag weer een mooie onderwijsstap gezet kan worden.

Netwerken: hoe doe je dat?

Ook de netwerkborrel werd verschillend ontvangen. De een gaf aan het informele karakter heel prettig te vinden, gemakkelijk mensen aan te kunnen spreken en het fijn te vinden om met andere starters in gesprek te gaan. De ander had wat meer structuur gewild: ‘Ik had nu weinig idee waar ik zou kunnen netwerken (behalve bij Ippon).’ Het idee was echter aan de start van de middag duidelijk gemaakt: hier zijn de workshopleiders, de mensen die je kunt spreken, stap erop af en stel je vragen. Maar misschien is dat dan toch een hogere drempel voor sommigen en hadden we het wat meer thematisch en overzichtelijker kunnen aanpakken en zichtbaar maken.

Bij het Lerarencongres zullen we het wat meer gestructureerd aanpakken met diverse thematische dialoogtafels. Gerichter in gesprek gaan is dan gemakkelijker. Maar feit blijft dat je als starter ook gewoon het lef zult moeten vinden om op mensen af te stappen en je vragen te stellen. Want ook al sta je in eerste instantie met jouw vraag misschien bij de verkeerde persoon, die kent vast wel iemand die je verder kan helpen. En dat is het hele idee van netwerken natuurlijk. We hopen je dan ook nieuwe netwerkmogelijkheden te bieden tijdens een van onze volgende activiteiten. Houd onze site in de gaten en wees welkom!

Over de blogger

John Doe

Femke Cools

Arnhemse Schoolvereniging, DeBasisFluvius
Wat mij ten diepste drijft in het onderwijs: het goede doen, juist ook in de ogen van het kind. Voor mij betekent dat dat de leraar centraal staat: deze heeft een sleutelrol in de ontwi…

Plaats een reactie

Andere blogposts

Pagina delen